Mål- og indholdsbeskrivelse for SFO’en ved Tvis Skole


Klassetrin og målgruppe

SFO’en ved Tvis Skole er et fritidstilbud til børn fra børnehaveklasse til og med 4. klasse. Derudover tilbydes førskoleforløb for kommende børnehaveklasser fra 1. maj.

Formål
Formålet med SFO’en er at skabe et trygt, udviklende og meningsfuldt fritidstilbud, der supplerer skolens undervisning og understøtter børnenes trivsel, læring og dannelse.
SFO’ens arbejde tager udgangspunkt i Tvis Skoles værdigrundlag: Tryghed, Udvikling og Fællesskab.

  • Tryghed: Alle børn skal føle sig velkomne og mødes med omsorg og respekt.
  • Udvikling: Børnene skal have mulighed for at udforske, lære og udvikle sig i en varieret hverdag.
  • Fællesskab: Børnene skal opleve glæden ved at være en del af et inkluderende fællesskab.

Pædagogiske principper
SFO’en arbejder med en anerkendende tilgang, hvor vi ser barnets styrker og giver det mulighed for at udvikle selvværd og sociale kompetencer i trygge rammer.
Vi prioriterer:

  • At skabe rammer for leg, kreativitet og fordybelse
  • At understøtte børnenes trivsel og inklusion
  • At fremme bevægelse, sundhed og glæde ved fysisk aktivitet
  • At give børnene indflydelse og medbestemmelse

Samspil mellem skole, SFO og hjem
Vi har et tæt samarbejde mellem lærere, pædagoger og forældre, så børnene oplever sammenhæng i hverdagen.

  • Pædagoger deltager i skole-hjem-samtaler.
  • Vi holder løbende dialog med forældre om barnets trivsel.
  • Pædagogerne indgår i undervisningen og understøtter dermed overgangen mellem skole og fritid.
  • Der er pædagoger med i temaugerne på skolen

Overgangen fra børnehave til skole og SFO

Overgangen fra børnehave til skole er en vigtig tid for både børn og forældre. I Tvis SFO ønsker vi at skabe en tryg, genkendelig og positiv overgang, hvor børnene gradvist bliver fortrolige med deres nye omgivelser, voksne og fællesskaber.

Allerede fra marts måned begynder vi et tæt samarbejde med Grøftekanten. De kommende skolebørn besøger Tvis SFO to gange om ugen sammen med deres pædagoger. Under disse besøg lærer børnene huset og legepladsen at kende, møder de voksne, som de senere skal være sammen med.

I april inviterer vi til en informations- og introduktionsaften for børn og forældre. Her får familierne mulighed for at møde SFO’ens personale, se lokalerne, stille spørgsmål og høre om dagligdagen i SFO’en. Målet er at skabe tryghed og give forældrene indblik i, hvordan vi støtter deres barns start i skolelivet.

Inden førskolebørnene begynder, afholdes der også overleveringssamtaler mellem børnehavepædagoger og SFO-personalet. Her udveksles relevante oplysninger om det enkelte barn, så vi bedst muligt kan støtte barnets trivsel, udvikling og læring fra første dag.

Vi lægger vægt på, at overgangen opleves som en naturlig fortsættelse af barnets udvikling – fra børnehavens trygge rammer til skolens og SFO’ens nye fællesskaber, hvor leg, læring og relationer fortsat går hånd i hånd.

Centrale indsatsområder i Tvis SFO


1. Fællesskab og inklusion

  • Vi arbejder for, at alle børn oplever sig som en del af fællesskabet.
  • Vi støtter børn med særlige behov gennem differentierede aktiviteter og tæt samarbejde med hjemmet.
  • Vi afholder koloni for SFO-børnene i 2.-4. klasse og har en overnatning på skolen for børnehaveklasse og 1. klasse. 
  • Vi deltager i Rollespilstræf for alle SFO’er i Holstebro Kommune

2. Krop, bevægelse og natur

  • Vi bruger skolens idrætsfaciliteter, hallen, legepladserne og den omkringliggende natur aktivt.
  • Bevægelse indgår både i fri leg, faste aktiviteter og i samarbejde med idrætsforeningerne, hvor vi også kan stille personale til rådighed ved fritidsaktiviteter, når der er 15 børn fra SFO’en og det ligger i personalets arbejdstid. Derudover sender/følger vi børn til fritidsaktiviteter.
  • Vi har udedage, hvor vi bruger naturen.

3. Kreativitet og kultur

  • Vi tilbyder kreative værksteder med musik, teater, håndværk og billedkunst.
  • Vi deltager i og skaber traditioner, som styrker skolens kultur og fællesskab (fx halloween, juleværksteder og fælles udflugter).
  • Vi deltager i BMGP, med vores 2. klasser.

4. Børns medinddragelse

 

  • Børnene inddrages i planlægning af aktiviteter og i evaluering af hverdagen.
  • De får indflydelse på valg af projekter, indkøb og traditioner.
  • Ved medinddragelse skabes også større ejerskab og tilhørsforhold til stedet.
  • Vi afholder børnemøder.

______________________________________________________________________________________________________
Mål- og indholdsbeskrivelsen revideres årligt og offentliggøres på Tvis Skoles hjemmeside senest 1. august.