Uddannelsesplan Tvis Skole
– og kvalitetskrav til de konkrete
uddannelsesniveauer.
Uddannelsesskolens grundoplysninger:
Tvis Skole
Skolevænget 1
7500 Holstebro
Tlf. 96115840
Hjemmeside: www.tviskole.dk
Mail: Tvis.skole@holstebro.dk
Grundoplysninger om uddannelsesskolen:
På Tvis Skole kan man afvikle praktik på 3. og 4. studieår
Tvis Skoles værdigrundlag står beskrevet på Tvis Skoles hjemmeside.
Værdiordene er Fællesskab Udvikling Tryghed, og på hjemmesiden fremgår det, hvilke handlinger vi finder vigtige, med disse værdier in mente.
Tvis Skole er en PALS- skole.
Tvis Skole har ca. 400 elever og er overbygningsskole for Halgård og Nr. Felding Skole. Skolen har 1-2 spor fra 0.- 7. klasse og 3-5 spor i overbygningen. Desuden har skolen SFO med ca. 100 elever. Denne fordeling af elever betyder, at indskolingsafdelingen og mellemtrinnet er forholdsvis smalt, mens overbygningen fylder meget på skolen – fysisk, personale- og ressourcemæssigt.
Læringscentret består af to materialevejledere, hvor den ene af vejlederne også er vejleder for vores MakerSpace. Læringscentret står for samlingerne for såvel bøger som it- baserede undervisningsmidler. Skolens personale vægter det faglige meget højt.
Alle klasselokaler og faglokaler er udstyret med Interaktive tavler.
Vi har en vision om at lykkes med alle børn, og det er en ambitiøs målsætning. Vi har fokus på, at alle ele-ver skal opleve, at de en gang i mellem er i en privilegeret position. Holstebro Kommune har fokus på, at flere børn skal lykkes i folkeskolen, og dette stempler vi ind på.
Skolen som uddannelsessted:
Ansvar for praktikken
- Skolelederen har det helt overordnede ansvar for praktikken på skolen.
- På Tvis Skole er det den uddannelsesansvarlige, Steffen Hvidberg, der varetager samarbejdet med læreruddannelsen og har det koordinerende ansvar for planlægningen af de studerendes praktik og efterfølgende ophold på praktikskolen.
- Skolelederen sikrer at uddannelseslærerne har undervisningsfagskompetence (eller tilsvarende) i de undervisningsfag, som de studerende har praktik i.
- Den uddannelsesansvarlige sikrer at uddannelseslærerne er forberedte på vejledningsopgaven samt ansvaret, der følger med opgaven.
Samarbejde med de studerende
- Senest en måned før praktikkens start mødes de studerende med de udvalgte uddannelseslære-re og den uddannelsesansvarlige, hvor rammer og praktikskema for praktikforløbet aftales og gensidige krav og forventninger til praktikforløbet afklares. Den uddannelsesansvarlige forbere-der efterfølgende uddannelseslærerne på deres opgaver og ansvar i forbindelse med praktikken.
- Senest 14 dage før praktikstart præsenterer de studerende på baggrund af drøftelser med ud-dannelseslærerne deres planer for praktikforløbet.
- Skolens sekretær sender i e-Boks papirer til udfyldning – tavshedspligt og børneattest. Papirerne skal være udfyldt inden praktikkens start.
- • Uddannelseslæreren og de studerende laver forud for praktiksamarbejdet klare aftaler om prak-tik/uddannelsessamarbejdet, herunder om skriftlighed i planlægningen, vejledningstimernes af-holdelse og ansvaret for dagsorden, indsamling af datamateriale under praktikforløbet (herunder en opmærksomhed på GDPR-reglerne) og uddannelseslærerens rolle i de studerendes undervis-ning.
- Under praktikforløbet støtter, modellerer og vejleder uddannelseslæreren de studerende i ar-bejdet med at opfylde målene for praktikforløbet.
- Under eller evt. efter praktikforløbet tilbyder skolen, at de studerende kan deltage i skole-hjem-samtaler og/eller andre forældrearrangementer med relevans for de studerendes studieforløb.
- Uddannelseslæreren er de studerendes centrale samarbejdspartner på skolen, men derudover kan de studerende forvente, at særligt den uddannelsesansvarlige på skolen, men også det øvri-ge lærerteam omkring relevante klasser kan spille en aktiv rolle i samarbejdet og vejledningen omkring de studerendes praktikforløb.
Forventninger til praktikkens parter:
Som lærerstuderende på Tvis Skole kan du forvente:
- At hele skolen tager imod dig som studerende og giver dig mulighed for at deltage i skolens fæl-lesskab og skolens samlede virksomhed.
- At vi så vidt muligt forsøger at tilgodese dine ønsker mht. fag, klasser o.a.
- At du får de relevante oplysninger og informationer i god tid før praktikkens start.
- At du mødes af engagerede og imødekommende uddannelseslærere, der fagligt er rustet til støtte dig i din læreproces og har kendskab til praktikkens mål.
- At du bliver vejledt og bedømt på baggrund af praktikkens mål.
- At vi giver plads og mulighed for, så vidt det kan lade sig gøre, at du kan deltage i skolens øvrige virksomhed.
- At du få anvist et sted, hvor du kan forberede dig.
- Du får adgang til alle skolens IT-redskaber, og kobles på AULA som ”ansat”, så du har adgang til mailsystemer mm. Du får også adgang til alle de portaler, som Tvis Skole er tilknyttet.
- Skolen stiller computere til rådighed, så du kan benytte tavler, printere mm.
- At du som minimum får gennemsnitligt 14 timer om ugen
- At vi samler alle vores lærerstuderende til vejledning omkring forskellige temaer fx skolehjem-samarbejde, eksterne samarbejdspartnere, PPR, underretninger, SSP-samarbejde mm.
- At uddannelseslæreren som udgangspunkt selv har valgt rollen som uddannelseslærer
Som lærerstuderende på Tvis Skole forventer vi at du:
- Forholder dig til skolens eksisterende kultur– og værdigrundlag.
- Udviser en anerkendende tilgang til elever, forældre og kollegaer.
- Møder velforberedt, er lydhør, reflekterende og arbejder seriøst med din egen læreproces.
- Er den udfarende kraft i forhold til opstart og forløb herunder:
- Kontakter praktiklærer i god tid før forløbets start.
- Fører logbog eller anden registrering af observationer og spørgsmål i forbindelse med det, du ser og oplever på skolen, som kan gøres til genstand for diskussion i studiegruppe og med uddannelseslærer.
- Udarbejder en lektionsplan for hver lektion og inden for aftalt tid sender den til uddan-nelseslæren
- Er villig til at fungere som sparringspartner for din studiegruppe og klassens øvrige lærere.
- Tager ansvar i forbindelse med planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen.
Forventninger i forhold til tilstedeværelse på skolen:
- Med henblik på mødepligt og evt. forfald underlægges de lærerstuderende de samme krav som skolens lærere. Tilsvarende forventes der den samme grad af deltagelse i undervisningen, mø-der, arrangementer og øvrige aktiviteter som for skolens lærere. En deltagelse, der sammen med praktikkens mål, svarer til et fuldtidsarbejde.
- Har en tilstedeværelsestid på ca. 35 timer. Mødetiden er som udgangspunkt 7.50-15.00 medmin-dre andet er aftalt. Fleksible løsninger kan findes i samarbejde med skoleleder, Carsten Yding.
- Det forventes, at de studerende forud for praktikken og samarbejdet på skolen, har orienteret sig i studieordningen .
- Ved sygemelding kontaktes uddannelseslærerne og den uddannelsesansvarlige ved et opkald mellem kl. 7.30-7.45. Hvis den studerende har fravær over 10% indkaldes den studerende til en samtale med skoleleder.
Øvrige informationer
Under uddannelsesforløbet vil der også være fokus på skolens samlede virksomhed.
- Teammøder
- Kommunikation med forældre i form af fx forældrebreve, AULA
- Fagudvalgsmøder
- Afdelingsmøder
- Konferencemøder vedr. samtaler/forældremøde
- Forældremøder
- Forældresamtaler
- Støtteforening
- Samarbejde med eksterne aktører: PPR, videnscenteret, familieafdelingen, SSP mm.
- Øvrige arrangementer og mødeaktiviteter af interesse og relevans
Studerende deltager i pædagogiske dage og omlagte uger i det omfang, det er relevant og vedkommende.