Førskolearbejdet på Tvis Skole

For at skabe de bedste rammer for vores førskolebørn, har vi et tæt samarbejde med børnehaven.

Målet med førskolen på Tvis Skole er at skabe en god overgang mellem dagtilbud og skole, hvor alle børn gøres trygge ved de rammer, rutiner og forventninger der eksisterer i Lærkereden og på skolen, så de ikke skal bruge energi på dette samtidig med skolestart.

Omkring uge 11 begynder gruppen af førskolebørn at komme på besøg i Lærkereden to dage om ugen, sammen med voksne fra børnehaven. Dette i et tidsrum, hvor de er de eneste børn i Lærkereden.
Børnene har her mulighed for at udforske de nye rammer og blive fortrolige med disse. Her får de også et begyndende kendskab til de voksne de vil møde, og pædagogerne får skabt relationer til børnene.
De får også en kort introduktion til PALS som vi arbejder med på Tvis Skole. Endvidere er der en løbende faglig overlevering på børnene, hvor de samtidig ses i forskellige rammer.
Det er vores overbevisning, at besøgsdagene op til 1. maj er givet godt ud, både for børn og voksne. Dette er en af vores grundsten i overgangen fra børnehave til SFO.

Det at børnene allerede kender de overordnede rammer og de voksne gør, at vi møder glade børn der er trygge ved at starte et nyt sted.

Vi forsøger allerede fra starten at skabe en hverdag, der er rutinepræget og ligner den hverdag de vil møde efter sommerferien.
Dette indebærer at vi kører et ”fast” skema, hvor der er indlagt pauser og faste aktiviteter. I disse indgår elementer fra en normal skoledag såsom bibliotek, bevægelse, gymnastiksal osv. Selv om der indgår ting som også vil være i skolen, er vi opmærksomme på at give plads til den frie leg, da dette er vigtigt for barnets udvikling. Det vi arbejder med er, at fremme de sociale kompetencer, dette gør vi bl.a. gennem PALS og Zippy.
I Lærkereden har vi et tæt samarbejde med personalet i indskolingen. Pædagogerne der er tilknyttet førskolen, er i løbende dialog omkring børnene og der spares med børnehaveklasselederne omkring hvordan det enkelte barn kan få den bedste skolestart.

Førskolebørnene kommer i perioden på besøg i 0. klasse, så de kan få et indtryk af hvordan tilværelsen bliver efter sommerferien. Dette mener vi,  giver god mening, da vi på Tvis Skole tror på at genkendelighed og tryghed skaber de bedste rammer for social og faglig læring.
Vores pædagogiske afsæt tages i PALS. Vi introducerer børnene for PALS-forventningerne og den gode besked, så børnene allerede har kendskab til dette ved skolestart.
Dette er vores fundament både i førskole, SFO og i skolen.